Jaký byl letošní Měsíc školních zahrad? Děti i učitelé bádali, tvořili a poznávali
20. 6. 2022

Víte, co je to frotáž kůry, jak se hraje na ostrovy a na žraloky nebo jak správně zasadit strom? Pokud ne, určitě se podívejte do sekce Měsíc školních zahrad na našem webu. Najdete tam nejen odpovědi na tyto otázky, ale i letošní výzvy, které jsme v rámci tohoto měsíce připravili. Vše se tentokrát točilo kolem stromů a jejich významu pro klima.

 

Děti dotvářely stromům obličeje, četly si v jejich korunách a počítaly, kolik CO2 takový strom „sní“

Dětem se moc líbily zážitkové aktivity, při kterých se se stromy seznamovaly doslova všemi smysly. Užívaly si také výtvarné a pohybové činnosti, stromové pikniky a stromové čtení. Starší děti vytvořily badatelské týmy a měřily klima v okolí stromu a mimo něj. Ty odvážnější se pustily do počítání množství oxidu uhličitého, které daný strom dokáže absorbovat. Výsledky spolu sdílelo a porovnávalo celkem 13 týmů. Téměř dvě desítky základních škol a o něco méně škol mateřských nám poslalo fotky, vyplněné pracovní listy a výsledky měření. Na Facebooku přibylo přes tisíc fotografií a více než stovka příspěvků. Školku v Mnichovicích dokonce navštívila Česká televize. Podívejte se na reportáž.

Vše bylo perfektně připravené, stačilo jen vyrazit ven, pochvalovali si učitelé

Pedagogům se líbil dobře připravený systém výzev. Často oceňovali, že stačilo jen vytisknout pracovní listy a prostě jít s dětmi ven. Ke konci školního roku se jim hodila každá inspirace a výuka venku byla pro všechny příjemným osvěžením. Aktivity i pracovní listy jsou navíc k dispozici i v angličtině a ukrajinštině.

„Jednotlivé aktivity byly jednoduše a srozumitelně popsány. Zároveň jsem si mohla činnosti přizpůsobit věku dětí a možnostem naší školní zahrady. Žáčci se pouštěli do všech činností s nadšením. Učení venku hodnotili jako příjemné a zajímavé. Měli dostatek prostoru, čerstvý vzduch. Líbilo se jim, že většinu práce dělali ve dvojicích nebo skupinkách. 

Mile mě překvapilo, jak se dětem dařilo vyjádřit vlastní pocity, dokázaly aktivity zhodnotit a také dávat otázky k tématu. Sdílení zážitků s ostatními účastníky bylo pro mě inspirující a motivující,“ shrnuje své postřehy z výuky venku během Měsíce školních zahrad Monika Lukšová ze ZŠ Dačice.   

Zažij, bádej, konej

Výuka venku, pokud je dobře vedená, dokáže velmi dobře podpořit proces učení. Pedagogové přirozeně propojují poznatky z různých předmětů a dětem názorně ukazují, jak fungují vztahy a přírodní zákonitosti ve světě kolem nás. Všechny výzvy a úkoly navíc navazují na doporučené očekávané výstupy v průřezovém tématu Environmentální výchova.

Stále více pedagogů si uvědomuje, že učit jen z knížek nestačí. Aby si děti vytvořily k přírodě vztah, potřebují s ní být v přímém kontaktu a samy ji objevovat. Když třeba zasadí strom, starají se o něj a vidí ho růst, zanechá to v nich stopu na celý život. Pobyt venku působí blahodárně i na jejich náladu a celkovou psychickou pohodu. Proto v Nadaci Karla Komárka pomáháme školám budovat jejich zahrady a už pátým rokem vždy v květnu pořádáme oblíbenou akci Měsíc školních zahrad, kde s nimi sdílíme spoustu výukových aktivit a her,“ přiblížil smysl akce Lukáš Pfauser, PR manažer Nadace Proměny Karla Komárka. 

Příroda je balzámem na duši

Pobyt venku na čerstvém vzduchu navíc dětem pomáhá se uvolnit, rozptýlit obavy a zaměřit pozornost na pozitivní vjemy a podněty. Učení venku tak může zmírňovat pocity stresu, smutku i osamělosti, které kvůli pandemii covid-19 nebo válce na Ukrajině děti v posledních letech ve zvýšené míře prožívají.

Aktivní učitelé vyhráli ceny, které táhnou ven

Řada učitelů se zapojila do soutěže o ceny. Všem výhercům, kteří s námi sdíleli svoje zkušenosti a zážitky a vyhráli badatelský batůžek, batoh plný her, knihy, metodiky k učení venku a další lákavé ceny, upřímně gratulujeme.

Těšíme se na další ročník!

 

Jaký byl letošní Měsíc školních zahrad? Děti i učitelé bádali, tvořili a poznávali

Související články