Děti jsou málo venku, myslí si čeští rodiče
2. 3. 2020
Kolik hodin denně stráví vaše dítě venku? Kolik času věnuje své nejoblíbenější aktivitě?
Odpověď nemusí být úplně jednoduchá. Potřebná měření jsme ale udělali za vás. V rámci reprezentativního výzkumu České děti venku jsme podrobně vyzpovídali celkem 1 515 dětí ve věku 7–15 let z celé České republiky; zajímaly nás i názory rodičů. Vůbec poprvé jsme díky tomu zjistili, jak české děti tráví svůj čas.
Důležitou a dobrou zprávou je, že volný čas venku mají české děti stále nejraději. Horším zjištěním je, že v pomyslném žebříčku oblíbenosti aktivit se na první příčku velmi těsně dotahuje zájem o internet, resp. počítačové hry. Jaké je hodinové skóre, podíváme-li se na čas, který těmito činnostmi typický školák stráví ve všední den? 1:41 venku vs. 4:14 u médií – tedy dva a půl krát více času věnuje internetu, hraní her nebo sledování televize než pobytu venku. A jak samy děti hodnotí množství času stráveného venku? Bezmála 70 % z nich si myslí, že jsou tam „tak akorát“. Oproti tomu 81 % rodičů si myslí, že děti jsou venku málo.
Asi nepříliš překvapivým je pohled na opačný konec žebříčku aktivit seřazených podle jejich oblíbenosti mezi dětmi: spolu s domácími povinnostmi se o poslední místa dělí škola a učení. Právě ve škole ale děti stráví velkou část dne, resp. týdne a je smutným zjištěním, že podle všech výpovědí se během výuky dostane ven jen naprostá menšina z nich, situace o přestávkách není výrazně lepší. Přestože většina českých škol má na svém pozemku či v těsné blízkosti zahradu, hřiště nebo park, málokterá toho využívá.
Zajímají vás i další výsledky výzkumu České děti venku vč. přehledné infografiky? → ZJISTĚTE VÍC
A co kdybychom spojili zdánlivě neslučitelné a školní výuku umístili ven? Co kdyby děti neobjevovaly okolní svět spolu s vlastními schopnostmi, talentem i limity jenom v lavici či před tabulí, ale v živé interakci se skutečným světem a v reálných situacích? Co kdyby se díky škole zvýšilo množství i kvalita času, který děti tráví venku, a díky tomu se zlepšovaly i jejich učební výsledky?
Žádné „kdyby“ není potřeba. „Učení (se) venku“ už se děje a jeho benefity jsou prokázané. V praxi se mu však u nás věnuje zatím jen příliš málo škol. Jak je na tom konkrétně ta vaše? Ať už jste rodič, pedagog, ředitel školy či zástupce jejího zřizovatele, pro změnu můžeme něco udělat všichni. Nadace Proměny vám v tom nabízí pomocnou ruku.
→ ŠKOLY, přidejte se ke kampani Měsíc školních zahrad, která vám může pomoci k „cestě ven“. Na její organizaci spolupracujeme s platformou Učíme (se) venku a dalšími partnery. Každý z nás nabízí cenné know-how, praktické tipy, materiály zdarma i další formy podpory. RODIČE, zajímejte se o to, jak vaše škola využívá své venkovní prostory a jak můžete přispět k tomu, aby umožnila vašim dětem být více venku. Buďte s dětmi venku, pokud to jde. Když uvidí, že je to pro vás přirozené, pak to může být přirozené i pro ně. Požadujte podporu také ze strany veřejné správy. Konkrétně MĚSTA A OBCE jako nejčastější zřizovatelé přímo ovlivňují nejen rozvoj škol, ale i kvalitu veřejného prostoru v místě, kde společně s vašimi dětmi žijete.
Jak přispívá ke zlepšování veřejného prostoru měst a tím i života jejich obyvatel Nadace Proměny Karla Komárka? → ČTETĚ ZDE
fotogalerie
kontakty
Nadace Proměny Karla Komárka
Evropská 866/71
160 00 Praha 6
+420 773 654 317
info@nadace-promeny.cz